06 December 2011

kenalkah anda dengan dubuk..???

Salam 1 Malaysia..hmm, mak skang tgh syok main online game MONEY DROP tp nak dptkan masa trbaik punye la payaha..usah kata top10, top 1,000 pun xthu leh dpt ke x..rmai lagi yg hebat2 dari mak ini...sedey~

So berbalik pada tajuk entri mak, mak bru tahu yang DUBUK ni adalah seekor anjing yang MAKAN SINGA..waaa..nk tgk rupa dier cmner?? (amatlah mengerikan)



INFO

Dubuk adalah sejenis haiwan berwajah bengis seakan-akan anjing dan serigala. Dalam bahasa arab, Dubuk dipanggil Dubu’.

Hukum Memakan Dubuk
Ulama’ telah berselisih pendapat mengenai hukum memakan dubuk kepada dua pendapat:

1. Harus memakan dubuk bagi pendapat Imam Syafie, Hanabilah, Zohiriyyah dan jumhur fuqaha’.

Pendapat ini berdasarkan kepada hadis Abdul Rahman Bin Abi Umar. Beliau telah bertanya kepada Jabir bin Abdullah r.a berkenaan dubuk. Katanya: Adakah engkau makan? Berkata Jabir: Ya. Kata Abdul Rahman: Adakah engkau memburunya? Kata Jabir: Ya. Beliau berkata: Adakah engkau mendengarnya dari Rasulullah SAW? Kata Jabir: Ya. (Dikeluarkan oleh Abu Daud dalam sunannya)

2.Tidak boleh makan dubuk bagi mazhab Abi Hanafiah, Abi Yusof Muhammad Ibn Hassan dan pendapat mahsyur dari Imam Malik.

Ini berdasarkan hujjah umum dari kata-kata baginda SAW: “Memakan setiap binatang bertaring daripada binatang buas adalah haram.” Dan Dubuk ini adalah haiwan buas.

Berkata Al-Auza’ei: Sesungguhnya Ulama’ Syam tidak makan binatang buas dan makruh kita memakannya.

Dalam masalah ini, ulama’ telah mengeluarkan pelbagai pendapat samaada dari kalangan yang mengharuskan makan atau pun tidak. Namun begitu, di sana wujud pendapat rajih yang mengatakan bahawa harus memakan haiwan Dubuk mengikut pendapat yang pertama. Manakala pendapat yang kedua adalah dalil umum dan telah dikhususkan oleh dalil yang pertama.

Tidak ada masalah jika sesiapa mahu memakannya ataupun tidak. Wallahu a’lam.

No comments:

Post a Comment